lørdag den 25. juli 2015

Hæklet vaffel karklud DIY

DIY Hæklet vaffel karklud ca. 25 x 25 cm

 
Du skal bruge:  
Hæklenål 2 1/2 eller 2 eller 3, alt efter hvor stramt du hækler.
(Jeg hækler ret stramt på 2 1/2).

UPDATE:
Har lige prøvet med str. 3 1/2 hæklenål også. 
Så bliver min karklud 28 cm i bredden og meget mere vamset/vaflet.
Hvis du ønsker det, kan du altså med fordel starte med en større hæklenål og 65 stangmasker i stedet og stadig opnå 25 x 25 cm i størrelsen.

1 nøgle bomuldsgarn 8/4
Her har jeg brugt mit eget Color Cotton i LYS ROSA
Du finder det her:


Lav en løkke og begynd med 75 luftmasker
Vend med 2 luftmasker (= første stangmaske) og lav 75 stangmasker, så der er 76 stænger i alt.


 Vend med 2 luftmasker


 Lav en stangmaske forfra omkring stang nr. 2 se foto herunder


 Viser her hvordan man gør stangmasken færdig....


Så er første fremadrettede stangmaske færdig.


Nu kommer det eneste svære.... 
lav en stangmaske tilsvarende omkring den næste stang, men denne gang stikker du ind bagfra.


 Færdiggør masken...


Sådan fortsætter man med en stangmaske i fremadrettet stang og og en i bagudrettet stang rækken ud.



 Fortsæt til garnet slipper op, eller arbejdet måler ca. 25 cm

God fornøjelse

Du finder masser af opskrifter på min hjemmeside Karenklarbaek.dk og i min webshop:

24 kommentarer:

Anonym sagde ...

Neeej tak, en opmuntring på en regnvejrsdag, jeg må igang.
Jeg er i sommerhuset, helt nede ved Limfjorden, det blæser helt ufatteligt( lidt hyggeligt at sidde inde med et godt projekt)
Hilsen Kirsten

Maria Hoffbeck sagde ...

Den smukkeste karklud jeg nogensinde har set :-)
Flot med håndarbejde og farven er god :-)
God weekend.

Karen Klarbæk sagde ...

Tusind takKirsten og Maria
Jeg er glad for, at I også nyder ny inspiration :-) Jeg er hurtigt blevet helt vild med at lave dem. Tænkte at alle I andre også skulle være med. Jeg er allerede i gang med min anden klud i dag .

Kh. Karen

Eva sagde ...

Det er en fin klud. Og en smuk farve. Tak for opskriften.

Unknown sagde ...

Hej tak for god inspiration, kom i tanke om at min mor, da jeg var barn, hæklede tæpper med dobbelt stangmasker, så det er jeg igang med at prøve, karkluden bliver knap så tæt, men jeg tror den bliver ok.
Mvh Jytte Gade

Unknown sagde ...

Hejsa
Skøn opskrift
Bliver der kun en karklud ud af en nøgle garn??
😊

Mette sagde ...

Glæder mig til at vafle lidt i ferien!

Mellom Himmel og Jordbær sagde ...

Dette ble et veldig fint mønster, det skal jeg prøve på neste gang jeg skal lage kluter.Takk for tipset :)
Sommerhilsen fra Anette

Lotte sagde ...

Meget smukt mønster! Mange tak for DIY! Vh Lotte

Anonym sagde ...

Det er sjovt, præcis samme vaffelmønster lærte jeg af min mands farmor. Hun hæklede de dejligste grydelapper i det mønster, kantet med en tungekant. Hun er desværre gået bort men hendes hæklede grydelapper (og opskriften) bruger vi/jeg stadig.

Anonym sagde ...

Hej Karen! !

Jeg er ved at hækle et baby tæppe i vaffel mønster.
Det er mit første hækle projekt. . .
Så der er langt til den er 1 m. . . Jeg er lige begyndt, så den er 5-6 cm. . .

Er det for optimistisk af mig?

Kh Henriette

Karen Klarbæk sagde ...

Bare klø på, Henriette, Hvis man tror man kan, kan man alt. :-)

Unknown sagde ...

Hej Karen.
Jeg har prøvet og prøvet aaaaalt muligt, men jeg kan simpelthen ikke lure hvordan du laver den bagudrettede stangmaske.
Laver man den bare helt modsat? Også med at slå om på nålen? Når jeg gør det er det slet ikke lige så 'knudret' som din. Min er så'n helt lige. Man kan næsten ikke se det.
Uh, jeg vil så gerne hækle disse, de er så fine. :)

Karen Klarbæk sagde ...

Når du skal lave masken bagom skal du slå om nålen, og så i stedet for st stikke ind på forsiden, så bare gøre det spejlvendt omme på bagsiden. Altså nålen ind fra højre side men på bagsiden og så bare hækle om stangen som om det var en almindelig maske.

Unknown sagde ...

Åh.... Hahaha! Jeg forstår det bare SLET ikke! :D
Min gamle hækle faster kunne heller ikke lure den. Har du en video du kan anbefale?

Karen Klarbæk sagde ...

Hvor I landet er du? Mon jeg eller en lokal i dit område kan hjælpe? Ellers må vi jo prøve med en video 😂😂😂

Unknown sagde ...

Jeg bor i Tisvildeleje. Men jeg fandt en video på youtube, der kunne jeg se det. Jeg. Troede jeg skulle om på bagsiden fra starten af stangmasken. 😄 jeg forstod det slet ikke. Men NU tror jeg at jeg har den. Ellers mange tak for hjælpen. ☺️

Suzanne sagde ...

Super flot😁 jeg vil prøve og lave i grydelapper er det samme maske antal?? Og str nål 3,5

Karen Klarbæk sagde ...

44 stænger og dobbelt tråd er bedre. Så bliver de fine og tætte. Dvs. 43 lm og 2 lm syvende med første gang

Suzanne sagde ...

Er det mig du svarer Karen? Jeg forstår det ikke helt så. Jeg vil gerne lave grydelapper og hvad antal m vil du mene og str hækle nål?
Hvis det er mig du svarer hvad mener du med 2 lm syvende med første gang?

Karen Klarbæk sagde ...

Dobbelt tråd. 43 luftmasker. 2 lm du vender med. Til Grydelapper

Suzanne sagde ...

Super tak så forstår jeg😁 og str nål 3,5??? Tak for dejlig hjemmeside

Karen Klarbæk sagde ...

3,0 hvis du kan. Jo strammere jo flottere.

Suzanne sagde ...

Super tusind tak for hjælpen😁😁