tirsdag den 29. september 2009

Sådan hækler man flagene...step by step

Hækl med 2 tråde bomuldsgarn.
Hæklenål nummer 2½
Hver række sluttes med at vende med en luftmaske skrevet sådan her:(*)....husk det.

Begynd med 15 luftmasker (*)


Hækl 15 fastmasker tilbage. (*)

12 fastmasker, 1 kædemaske. (*)


Spring en maske over, 12 fastmasker. (*)


Hækl 9 fast masker, 1 kæde maske. (*)



Spring en maske over, 9 fastmasker.(*)

9 fastmasker, 3 luftmasker. (*)
Hækle 12 fastmasker retur. (*) (næste 3 fotos)


Hækl 11 fastmasker, 1 kædemaske og 2 luftmasker (*)


Hækl 14 masker retur.



Klip tråden og træk i gennem.


Starttråden og slut tråden bruges at sy flaget fast til snoren. (Mål afstand mellem flagene, så afstanden er lige stor. Sy kædemasker som et kors på flaget. Se seperat instruktion hvis du har brug for det.
Sy et hvidt kors med kædemasker på begge sider af flaget.
Find evt. instruktion i højre side af bloggen.

(Vejledning opdateret 16.8.2011 Karen Klarbæk)

40 kommentarer:

tusindfryd sagde ...

Du er virkelig en hækleørn søde :-)
Skal til at lukke fugle godt der kun er en kæmpe kurv fuld ik??....
God aften.
KH

Ulla V. sagde ...

Karen, for sulen!! Hvor er du bare gavmild og ganske særlig.
Jeg synes, at det er så utrolig fint, at du har brugt tid og kræfter på at lave sådan en flot "brugsanvisning" på de søde flag. Virkelig!! Sådan noget synes jeg varmer om hjertet, og det siger en helt masse om dig. :))

Jeg skal have hæklenålen frem - og næsen mod skærmen de næste dage. :))

May Anna sagde ...

Fik hæklet et flag i dag, men skal vist bruge en finere hæklenål. Det ser ud til, at du hækler med dobbelt garn, hvilket garn er mest egnet?, og hæklenål hvilket nr?
Jeg har hæklet et forsøgs-flag på 3,5 mm, det er for klodset, synes jeg.
Jeg har lige et par travle dage, og så skal der ellers hækles og sys i dine smukke stoffer.
Ville gerne have kørt 2x83 km for at møde dig i Roskilde, men får besøg fra udlandet.

Karen Klarbæk sagde ...

Jeg ville ønske ideer/opskrifter kunne flyde mere frit.Jeg elsker at se impulser spredes.Og blogland er et herligt forum til det.
Der er allerede en (lise strik)der har vist "mine" flag i hele scalaen af farver. Jeg ELSKER videreudvikling af ideer især hvis der er respekt om hvor impulsen kommer fra.
Det er derfor jeg beder folk linke når de viser flagene.
Svampene spredtes hurtigt og måske der var flere impulsgivere samtidig. En ide opstår sjældent kun et sted alene.

Manna jeg laver lige et indlæg om hæklenåle/garn etc.

Bettina sagde ...

Karen, har du overvejet Ravelry? Man må jo også dele hækleopskrifter derinde. :o)

Rikke sagde ...

Hej Karen

Jeg er lykkelig over at have fundet din blog via Karen Marie Dehn i dag!! Du er totalt inspirerende, og jeg glæder mig til at læse med fremover. Tak for opskriften på de søde flag - dem skal jeg ogås prøve at lave, når engang jeg er inde i kampen igen (har pt seneskedebetændelse)

De bedste hilsner
Rikke

Christina Ravn sagde ...

Hej Karen

Synes det er på tide at du får af vide hvor meget du inspirerer mig, og faktisk vidste jeg ikke før jeg fandt din blog, for vel en månedstid siden, hvor stor en del af mit liv du i forvejen var, fnis.

Jeg er nemlig storkunde i stof og stil og omgivet af dine fine stoffer herhjemme.

Idag har jeg været igang med en elefanthue til min datter, på siden bliver et applikeret hjerte af dit fuglestof. Nu sidder jeg så i sofaen og har netop hæklet mit første flag, jubii, jeg vil lave en ranke.

Jeg er helt nybegynder ud i hækleriet, men med din vejledning og Sys Fredens Hækleskole, fik jeg et flag ud af det som næsten så ud som dine, hihi. Så MANGE tak for din fantastiske blog skal lyde herfra mig.

KH Christina

Kathrine sagde ...

Hej Karen
Tak for den fine opskrift, som jeg har prøvet af.

Men jeg har altså lidt knas med den.

På et tidspunkt skal man først hækle 9 fastmasker, 2 luftmasker og vende med en luftmaske.
Næste række skal man hækle 12 fastmasker retur. Men 9 fm + 2 lm er da kun 11 masker.
Hvad gør jeg forkert?

Mange hilsner
Kathrine

sine sagde ...

Jeg er ude i samme regnstykke.
Det bliver skævt, og spidserne ikke lige lange. Jeg forsøger med 9 fm+3 lm + vendemaske og ser om det bliver bedre.
Ellers super fine, jeg kunne drømme om at du sælger dem... Kan nemlig se jeg får nok at lave de næste aftener, hvis de skal være klar til jul.

Vh
Sine

Mette sagde ...

Ja, jeg sidder også og arbejder på den række. Hvis der er nogen der kommer med en løsning, så post den gerne. Skulle gerne have lavet en fin flagrække til min nevøs barnedåb om 10 dage!

Mia fra Makværket sagde ...

Kære Karen, jeg har linket til dit indlæg :) Jeg er nemlig i gang med at lave flagranker til vores vinduer i stuen og viser dem frem på min blog!
Kh. Mia

Lenka sagde ...

Karen, du er jo helt fantastisk! Er i fuld gang med en flagranke til mine bondehusvinduer. Tusind tak for den gode idé!

Mette sagde ...

Så er jeg også med i flagklubben - og selvfølgelig er der linket til din fantastiske blog.

Kh. Mette

Fru Usken sagde ...

Åååå så glad jeg er for at jeg fant din blogg!! Du er jo bare superflink til å hekle og allslags! kunne sittet her hele dagen!!! Men jeg ble så inspirert at jeg må nok heller gå og lage noe:) Kommer tilbake hit ja!!
Klem:)

FruHansen sagde ...

Kære Karen
Tusind tak fordi du deler dine kreationer med os alle.. jeg har lige fundet din fantastiske blog..og jeg har lige, for en uges tid siden, lært mig selv at hækle..og netop lige nu lavet mit første flag..fantstisk god instruktion.. jeg er helt høj... en god fornemmelse!!
Tak! Kh. Mette

Marolle sagde ...

jeg ved ikke hvad jeg gør galt, men jeg kan ikke finde ud af at lave dem rigtige, øv bøv :(

Anonym sagde ...

Marolle det skal du ikke være ked af, jeg har lavet 3 stksfor noget tid siden, og skla til fødselsdag på lørdag og ville lige lave nogle flere til min veninde......og HVORDAN kan det lade sig gøre??? NU kan jeg pludselig ikke finde ud af det??? Jeg går kold allerede ved 12 masker og en kæde maske.....det ser helt forkert ud...jeg forstår ikke hvad jeg pludselig gør galt................HAAAUUUMMMM..........

Camille ;0))

Metteabildgaard sagde ...

Hej Karen
Jeg er vildt betaget af din meget fine side - og hvor er det fedt, at du deler alle dine opskrifter med andre.

Jeg har lidt travlt lige nu, da jeg jo gerne skal have min flagranke klar her inden jul. - Jeg hækler min af lidt finere hæklegarn, og ved ikke om det er derfor mine bliver ret takkede hvis jeg gør som dig. Kan se at jeg ikke er den eneste, der syntes den ene side af flaget bliver længere end den anden. Derfor får I alle lige den måde som jeg har fundet ud af er bedst for mig:
1: 15 luftmasker *
2: 15 fastmasker *
3: 12 fastmasker, 1 kædemaske *
4: Stik i 2. maske, 12 fastmasker *
5: 9 fastmasker, 1 kædemaske *
6: Stik i 2. maske, 9 fastmasker *
7: 9 fastmasker, 3 luftmasker *
8: 1 kædemaske, 11 fastmasker *
9: 11 fastmasker, 1 kædemaske, 3 luftmasker *
10: 1 kædemaske, 14 fastmasker *
11: 14 fastmasker, 1 kædemaske - træk tråden igennem.

* betyder vend med 1 luftmaske

Mit flag ender godt nok ude i spidsen, men det er slet ikke problematisk at lade garnet løbe ignnem maskerne ned i den anden ende.
Håber dette kan være til hjælp for andre der ikke rigtigt kunne få dine flag til at se helt ordentlige ud!

Glædelig jul og tak for en rigtig hyggelig julekalender (Håber man bliver ved med at kunne se opskrifterne efter jul!)

Mvh Mette

Anonym sagde ...

Hej Karen.

Jeg er helt forelsket i disse flag, mem synes ikke de bliver særlig flotte når jeg laver dem:( Kan se at du bruger dobbelt garn, men hvad nål hækler du dem på?
Jeg øver og øver og øver - håber det snarat lykkes mig!!

Jenny sagde ...

Hvor er det bare en SUPER fin blog du har her! Fyldt med inspiration!
Jeg vil lige spørge hvilket garn man skal bruge og hvilken størelse hæklenål man skal bruge?

Jenny

Julia sagde ...

Fuldstændig fjollet!!

Denne opskrift fungerer ikke for mig :-(
Jeg falder OGSÅ allerede af ved de 12. Hvordan bliver 15 pludselig til 12+1. Enderne bliver også helt uens!
HJÆÆÆÆLP!!

Det er bare øv når de er sååå fine de flag og fortjener at hænge i mit vindue!

Anonym sagde ...

Metteabildgaard.... hvilken str. pind bruger du ?? og hvilket garn?? er der mulighed for at skrive til din mail, da jeg overhovedet ikke kan hitte ud af dette her "bloggeri" :D
Min mail er krid@privat.dk

Hilsen kristina

Kristina sagde ...

Karen.... jeg glemte jo helt at skrive, at jeg jo er helt oppe og køre over, at ha' fundet din side helt tilfældigt..
Jeg har været storkøber i stof & Stil i mange år, men aldrig af garn ( kan ikke hverken strikke eller hækle ) men efter jeg har fundet din side, har det givet mig blod på tanden at afprøve det :) så tusinde tak for en fantastisk side her på nettet ;)og din gavmildhed over at dele opskrifter med andre
Hilsen kristina

Luise sagde ...

Hej Karen.
Jeg har flere gange forsøgt mig med dine fine hæklede flag; men når jeg kommer til det med kædemasken, så jeg får hakket ind, så ser det kludret og ujævnt ud....
Kan du mon sådan uden videre sige hvad jeg gør galt?
Vil også lige sige 1000 tak for en fantastisk side, her er masser af spændende ting at gå i gang med ;)

Christina//madebyrøgilds sagde ...

Hej Karen.
Tak for den fine DIY.
her kan du se mit flag http://madebyrogilds.blogspot.dk/2012/09/flag.html

Jeg har linket til dig på min blog :o)

Elisabeth Selvstrik sagde ...

Det er simpelthen sådan nogle fine flag, og sidste år tænkte jeg at lave en lang række og sætte på juletræeet. Det fik jeg så ikke gjort, men måske jeg når det i år :) Tak for tuto

Lena sagde ...

Hej Karen,
jeg har også hæklet dine Flag.
jeg bor i Tyskland og har en blog der. Jeg ville spørge dig om jeg må poste din flagopskrift på min blog? Jeg laver selvfølgelig en link til din blog
Jeg ville blive glad hvis du svarer mig for jeg vil meget gerne poste dine flag
KH
Lena

Unknown sagde ...

Hej Karen.. rigtig lækker side du har her.. det driller bare en anelse at lave dine fine flag.. kunne ellers så godt tænke mig at lave dem.. er det bare øvelse gør mester.. eller hvordan.. de bliver hakket fra de to spidser og ind.. Knuz Diana

Unknown sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
Leila D. sagde ...

Så SKØN en flagvimpel :-)
Hvis der er en af jer som nyder og hækle og som har overskud og tid til at hækle mere end til eget forbrug - så vil jeg super gerne betale en for at fremstille en flagvimpel til mig …..190

Laura sagde ...

Sikke nogle fine flag! De skal helt sikker pynte juletræet i år :-D
Jeg bøvler desværre også en del med takkede kanter efter kædemaskerne. Hvad gør jeg forkert? :-S

Unknown sagde ...

Har du prøvet min metode som beskrevet længere oppe i kommentarerne? Synes det hjælper en del!

Simone sagde ...

Faldt tilfældigt over dine flag i går, og kunne ikke modstå at prøve et.
Jeg havde tilfældigvis noget rødt 8/8 garn liggende, så jeg slap for at hækle med dobbeltgarn. Jeg har brugt nål 3, da jeg hækler stramt. Flaget er bare blevet så fint.

kh
Simone
www.mizzzims.blogspot.dk

Karen Klarbæk sagde ...

Så fint Simone :-)

Karen

Bettina sagde ...

Her mange år efter: Jeg kan se, mange har knas med opskriften i den nederste halvdel af flage. Jeg tænkte også først "What the...?", men jeg tror, I som jeg har overset det med kædemasken! Den er faktisk afgørende. :)

Anonym sagde ...

Hej - utrolig flot flagranke! Er også selv gået i gang med projekt-flag. Dog døjer jeg meget med, at mine flag "bøjer" (altså at de ikke bliver flade). Mistænker lidt, at det måske skyldes, at jeg har brugt en for lille hæklenål eller generelt har hæklet lidt for stramt. Men, jeg vil høre, om I har nogle råd til, hvordan man eventuelt kan "flade flagene ud", når nu jeg allerede har hæklet dem? Håber du/I kan hjælpe :-)

Karen Klarbæk sagde ...

Udfladningen sker i selve hæklingen....svært at flade dem ud bagefter. Jeg har en ny slagsopskrift med ekstra tricks....og se evt. programmet "kludetæppet" på tv mocca. (google er din ven) Programmet blev vist første gang 7. Januar 2016. Der viser jeg flagene og de små tricks.

Vh. Karen

Anonym sagde ...

Hejsa Karen
Jeg ved ikke om jeg gør et eller andet helt galt..lige meget hvad jeg gør bliver mine flag taggede...jeg husker kædemasken...har prøvet at gøre som en anbefaler ovenstående....kan du måske have en ide om hvad jeg gør galt...
Mvh Maiken

Anonym sagde ...

Hov havde glemt at trykke underret mig ved svar..håber virkelig du kan hjælpe��

Karen Klarbæk sagde ...

Vend rundt i hver ende af en række ved at lade den kant du kommer til vandre forbi næsen fra venstre mod højre.
Så ligger tråden foran arbejdet og du kan lave fastmasken uden at lave hakker i kanterne.


Vh. Karen

PS. Vend altid den vej....det giver lige kanter også på karklude osv. Det er ofte et problem at man vender forekert.